When my baby smiles at me I go to Rio, de Janeiro!!!

1 oktober 2013 - Rio de Janeiro, Brazilië

Haay haay!

Ilha Grande, wat een schitterend eiland. Ik ben hier even helemaal tot rust gekomen en heb genoten van de prachtige natuur. We hebben hier nog een aantal hikes gedaan en hebben ook lekker op het strand gelegen.

En toen brak de dag toch eindelijk aan dat we naar Rio gingen! Iets waar ik eigenlijk al bijna 3 maanden naar uit keek. Het was nog maar 2 uurtjes met een bus vanaf het vasteland bij Ilha Grande naar de grote stad. Waaaaaauuuww... Ik keek mijn ogen uit! vanuit de bus kon ik het Christus beeld al zien staan. Het enige nadeel was wel weer dat deze Jezus ons niet echt mooi weer gunde. Veel bewolking en dus geen zon. Maar, zon of geen zon, Rio blijft een geweldige stad!

Toen we aankwamen gingen we gelijk op pad. Omdat ik eigenlijk alle leuke highlights van Rio wilde zien had ik, met eigenlijk bijna heel de groep, een tour geboekt. We begonnen dus bij the Christ Statue. Nogmaals heel jammer van het weer, maar het is zo gaaf om daar te staan. Een gevoel van euphorie en blijdschap ging door mij heen. Dat ik na 3 maanden reizen Rio bereikt heb, met ups en downs, weer of geen weer. Een top gevoel!

Daarna zijn we naar Santa Teresa gegaan. Een leuk wijkje in Rio met veel restaurantjes. Naar verhouding is dit ook een van de rustigste en veiligste wijken in Rio. Dat gaf wel een fijn gevoel. We hebben daar even rondgelopen en zagen overal protest posters met "huilende" treintjes. Onze local guide legde ons uit dat tot 2 jaar geleden hier overal treintjes reden. Helaas is er dus 2 jaar geleden een ongeluk gebeurd waarbij 8 mensen om het leven kwamen. Een rede voor de overheid om de treintjes af te schaffen. Tot grote ergernissen van de locale bevolking die hier veel gebruik maakten.

Onze volgende bestemming was de cathedral. Mooie moderne kerk. Verder eigenlijk niet zo heel bijzonder, maar leuk om gezien te hebben.

Wat ook wel heel leuk was, waren de Lapa Steps. Dat is een trap volledig versierd met allerlei tegeltjes van verschillende landen. Natuurlijk heb ik ook een paar tegeltjes van Nederland gevonden. Ons werd wel sterk aangeraden om niet helemaal naar boven te gaan, want daar zouden ze je zakken leeg trekken en God weet wat nog meer. Dat gaf dan weer niet zo´n fijn gevoel.

De laatse bestemming van de city tour was Sugarloaf Mountain. Met een kabelbaan gingen we omhoog. Intussen was het al donker geworden en hebben we Rio by night gezien. Ook wel echt heel mooi en indrukwekkend.

De volgende dag stonden de Favela´s op de planning. Ook iets waar ik echt al heel lang naar uit keek. Ik ben naar de grootste geweest, Rocinha. We werden weer opgehaald met een busje en hadden een gids mee die daar elke dag kwam (thank God). Ik weet gewoon niet hoe ik het moet beschrijven. Het heeft zo´n indruk op me gemaakt! Ik denk dat de foto´s hier eigenlijk wel genoeg zeggen. Het is zo onwijs groot en je kan je zo moeilijk voorstellen dat deze mensen echt zo leven.We stopten eerst bij een kunstenaar. Uiteraard niet helemaal spontaan natuurlijk, maar wel interessant om te zien hoe zij te werk gaan hier in de Favela´s. Verder zijn we ook nog bij een kinderdagverblijf geweest. Zo schattig die kids! Het was natuurlijk al een hele atractie om daar rond te lopen. Ik moet zeggen, ookal heb ik de kogelgaten in de muur zien zitten en de graffiti tekeningen van de drugsbendes gezien, ik was niet echt bang ofzo. Het was wel heel spannend uiteraard. Toch een beetje creepy. Echt een hele bijzondere ervaring. Die avond hebben we nog lekker van de stad genoten en hebben lekker drankjes aan de Copacabana.

De volgende dag was een hele gekke dag. Heel raar om te realiseren dat dit toch echt de laatste dag is van mijn avontuur. Ook ergens wel blij om weer lekker naar huis te gaan. Naar een fijne familie, een goed bed, een warme douche en pindakaas. Uiteraard heb ik deze dag nog wel even goed benut. Ik ben met een Engels meisje, Stephanie, naar een viewpoint gegaan waarbij we uitzicht hadden op zowel Ipanema als de Copacabana. Geweldig! Heerlijk een paar uurtjes in de zon gezeten en gefilosofeerd over de reis en onze verdere toekomst.

Als ik thuis ben, zal ik nog 1 verhaal schrijven. Een korte samenvatting over hoe geweldig alles was...

Xx

1. Mirjam:
    1 oktober 2013
    Jeetje wat gaat de tijd toch snel, ik ga je verhalen missen......

Goeie terugreis xxx
  2. Joyce de Kleijn:
    1 oktober 2013
    Het is inderdaad voorbij gevlogen, maar je kan terug kijken op een schitterende ervaring..
    Goeie vlucht en geniet van je thuiskomst straks! Xxx
  3. Petra:
    1 oktober 2013
    Kreeg net een berichtje van de schipholapp dat je vlucht morgen op tijd aankomt, ik blijf het een vreemde gewaarwording vinden, jij zo hoog in de lucht, wetende dat je het niet fijn vind! Een hele fijne vlucht en tot morgen lieverd!!! Xx
  4. Nico:
    2 oktober 2013
    Hi Len, het zit er op. Maar het is heel mooi geweest. Goede vlucht. Blij dat je weer thuis komt. Helaas voor mij, tot vrijdag :-(. Dikke kus.
  5. Eli:
    2 oktober 2013
    Wauw wat ging die tijd snel zeg! aan de foto's te zien heb je het goed naar je zin gehad! ik vond sommige foto's wel een beetje beangstigend, kan me goed voorstellen dat je het af en toe niet makkelijk hebt gehad.
    heb zin om je weer te zien hel, heb je wel gemist! fijne vlucht nog heel even en we bellen snel :) liefsx
  6. Hetty Dalm:
    Leuke afsluiting
    Vandaag weer in Nederland.
    Welkom thuis.
  7. Carla:
    2 oktober 2013
    Welkom thuis na een mooie indrukwekkende trip. Thuis lekker met paps, mams en al je vriendinnen en vrienden nagenieten onder t geniet van boterhammetje pindakaas !
    Hopelijk zie ik je bij Puck en dan gaan we t er zeker over hebben !
    Liefs, Car
  8. Anita:
    2 oktober 2013
    Bedankt dat je ons mee op reis hebt genomen met je super verhalen.
    Wens je een goeie thuiskomst.
    En hoop snel wat van je te horen. Xx