Amazonas Ecuador

1 augustus 2013 - Baños, Ecuador

Haay everyone!

Inmiddels ben ik getransformeerd in de "lady of the rainforest". Wauw, wat was deze ervaring geweldig. Ik zal bij het begin beginnen.

Tot een paar dagen geleden reisde ik natuurlijk alleen. Ik vond het dan ook erg leuk om dan eindelijk de groep te leren kennen waarmee ik mijn avontuur zou vervolgen. Het is een heel gezellige groep van 16 mensen bestaande uit één Nederlands meisje, een Australiër, een Japanner en met name veel Engelsen. Sommigen zijn al maanden van huis en anderen waren net pas aangekomen. Met 3 mensen van de groep ben ik nog in Quito zelf naar "het midden van de aarde" gegaan waarbij je dus recht onder de evenaar staat. Was heel leuk om te zien!

Ik kreeg gelijk al een nickname toegewezen, namelijk de "bag-lady". Aangezien ik nou niet een van de grootste ben en uiteraard de meeste zooi in m'n tas heb zitten, is het enige wat je ziet als ik m'n spullen op m'n rug en buik heb, m'n benen en als je mazzel heb m'n armen. Tja...

Die eerste avond zijn we gelijk met z'n allen gaan eten. We hebben het centrum van Quito opgezocht en een leuk restaurantje gevonden. Hier heb ik voor het eerst "guinnea pig" gegeten. Ik had thuis al gelezen dat dat een van de delicatessen is in Ecuador. Uiteraard hebben we hier enorm om moeten lachen en zag het er wel heel apart uit. Opzich was het best nog lekker. Smaakte een beetje naar konijn. En het vlees wat er aan zit (niet echt veel dus) is mals. We hebben het niet echt laat gemaakt, want de volgende dag zouden we al om 07:00 uur vertrekken naar het regenwoud!

Day 1
Na een stevig ontbijtje gingen we op pad. Eerst met een busje naar het busstation, vervolgens 4,5 uur met de bus richting de jungle. Ik geloof niet dat ik nog hoef uit te leggen hoe het is om hier met een bus te reizen. Pff hield m'n hart af en toe vast door al die bergen met aardige afgronden. Maar goed, eenmaal aangekomen in het stadje Tena werden we opgehaald met pick-up trucks en kwamen we aan bij de familie in het regenwoud. Prachtig. Ik kan het niet anders beschrijven. Ook werden we opslag verliefd op de puppy van 4 maanden die daar lekker rondliep. "Pollo" is de naam, wat kip betekend in het Spaans. Super schattig. Hij ging ook altijd mee als we een hike gingen doen. Geweldig vond hij dat.

Gelijk kregen we onze kamer aangewezen en kregen we een heerlijke lunch voorgeschoteld. We hebben even wat kunnen relaxen in de hangmatten en zijn vervolgens gelijk op pad gegaan. We hebben een kleine hike van een uur gedaan en hebben een beetje mogen proeven van de jungle. Letterlijk overigens, want de familie heeft ons van alles geleerd over de verschillende planten, bomen en dieren die er te vinden zijn in het regenwoud. Zo hebben we een klein soort miertje gegeten wat heel sterk naar limoen smaakte. Heel apart. Ook hebben we een glibberig beestje gegeten wat mij deed denken aan de Lion King. Hakunamatata, slijmerig, maar smakelijk. Hahaha. Na de hike werden we weer verwend met een lekker diner en hebben we onwijs gelachen met het kaartspelletje "shithead". Erg leuk trouwens.

Day 2
De volgende dag werden we al vroeg gewekt door de "snoozende" haan zoals wij hem noemde. Iedere keer als we dachten dat hij zou stoppen met kraaien ging hij weer. Tot mijn verbazing heb ik waanzinnig goed geslapen. Het geluid van het regenwoud en een kabbelend riviertje naast ons hutje is erg rustgevend. Als we konden gaan ontbijten werden we geroepen door Rolando, een van de familieleden. Hij blies dan op een schelp wat een gek geluid maakte. Nadat we lekker gegeten hadden waren we klaar voor de grote hike van ruim 4 uur. Voordat we konden vertrekken kregen een speciale hoofdband en tekeningen op ons gezicht. Dit deden ze om de 2 families te herenigen (hun familie en wij als groep), uit respect voor "mother nature" en om een individuele boodschap mee te geven. Mijn tekening stond voor de sterke onafhankelijke vrouw. Waar ik blij mee was! Hahaha Uit enthousiasme zong ik gelijk:" Who run the world? GIRLS!

Dit was niet zomaar een hike. Ik heb nog nooit zo'n fantastische route gelopen. Naja, route is een groot woord. We hebben zelf een pad gemaakt. Met onze kaplaarzen liepen we stroomopwaarts richting de waterval. Dat was ons doel. We hebben watervallen beklommen, boomstammen, rotsen, alles. Het was echt amazing. Helemaal een met de natuur. Iedere keer als ik dacht:"dat gaat me dus echt niet lukken", stond ik toch weer boven op die berg of wat dan ook. Wijze les die ik meeneem. Het was echt een geweldige ervaring en hebben enorm gelachen met elkaar. Toen we weer terug waren en even hadden gerelaxt gingen we nog een mini hike doen. Hierbij ging de vader van de familie ons allerlei dingen uitleggen over de planten die zij gebruiken voor o.a. medische redenen en gewoon als voedsel. Ook heeft hij ons laten zien hoe zij goud zoeken in de rivier. En we vonden ook wat! Heel minuscuul maar je zag gelijk dat het goud was. Heel interessant.

Day 3
Dit was onze laatste dag bij de familie. Een deel van de groep wilden gaan raften en ik ben met een paar anderen nog een hike gaan doen van een uur. We kwamen toen uit bij een prachtige lagoon waar we lekker gezwommen hebben en van een klif hebben gedoken.  Eenmaal weer thuis hebben we van Rolando met een blaaspijp leren schieten. Dit is hoe ze vroeger jaagden. Ik was er nog best goed in! Ook heeft hij laten zien hoe zij zelf van cacaobonen chocolade maken. Echt heel simpel eigenlijk. En lekker... Hahaha. Ze hadden al een bak met vers fruit voor ons gemaakt die we lekker in de zelfgemaakte chocola konden dopen. Hmmmmmm! Om dit avontuur in het regenwoud van Ecuador goed af te sluiten had de familie een avond voor ons georganiseerd met traditionele muziek en dans. Ook hebben zij laten zien hoe een traditionele bruiloft eruit ziet. Een paar van ons, o.a. ik, werden verkleed. We hebben ons dood gelachen!

Ik ga deze familie zeker missen! Wat een lieve mensen. Met name het 5 jarige mannetje Diego. Wat een schatje. Heb uren met hem zitten kleuren. Vond hij prachtig! En ik leerde op die manier ook weer een beetje Spaans van hem. Het was een prachtige ervaring!

Xxxx

1. Petra:
    2 augustus 2013
    Wow Len, wat een avontuur! En dit is nog maar het begin! Superleuk om te lezen, veel plezier hoor verder! Xx
  2. Marloes:
    2 augustus 2013
    Independent woman! Je weet hoe stoer ik t van je vind.
    Ben stiekem best jaloers als ik t zo lees en de foto's zie.
    En zoals je mama zegt het is nog maar het begin. Wat gaaf!!

Ciao vriendin xx
  3. Alfred:
    2 augustus 2013
    Leuk hoor , gelukkig heb je een leuke groep. Engelsen zijn meestal wel gezellig en hebben onze humor.
    Veel plezier
  4. Eli:
    2 augustus 2013
    Hee chick, klinkt goed zeg! Super vet van je dat je ook die vieze beesten van the Lion King gewoon op eet haha. Maar ben ook echt jaloers! You go girl! Have fun :)
    mis je wel al hoor!
    veel liefs, xx
  5. Cynthia:
    Len,

Allereerst gecondoleerd met je opa, ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik je verhaal las.. sterkte met het verlies!
    Maar wat gaaf dat je dit bent gaan doen ! Ben jaloers ! Geniet van deze waanzinnige ervaring, dit nemen ze je niet meer af ;-)

Kus Cyn
  6. Diana:
    2 augustus 2013
    Hoi Jane! Als je tarzan maar niet tegen komt hè!
    Wat een schitterende ervaringen zeg, geniet ervan!
    Dikke kus xxx
  7. Michelle:
    Oh! Super super tof !
    Geniet ervan!! Hele dikke kus xx
  8. Nico:
    2 augustus 2013
    Hi Len, Hartstikke leuk hoor. Ga je dat wel tot oktober volhouden? Geniet er van. Dikke Kus.
  9. Anita:
    2 augustus 2013
    jeetje wat een avontuur ! vol ervaringen en ook wijze levenslessen.
    dit ga jij wel volhouden zo. fijn dat je nu in een groep reist zodat je dit op het moment kan delen. veel plezier en dikke knuffel
  10. Henny en Elisabeth:
    4 augustus 2013
    Hoi Hélène,

Bij het lezen van je verhalen en het bekijken van de foto's, kunnen wij ons helemaal voorstellen hoe geweldig het is deze reis te maken. Leuk om je zo te volgen!
    Hartelijke groetjes!!
  11. Nick:
    5 augustus 2013
    Hoi Lievie,

Helemaal geweldig schat, geniet er maar lekker van.
    Super verhaal........
    Uitkijken
    Dikke Kus Xx
  12. Carla:
    5 augustus 2013
    Hi Helene,
    Hebben ze in Tena de zgn. Tena Lady uitgevonden? Vanwege die gevaarlijke busritten ....
    Leuke avonturen beleef je ! Ik kijk al weer uit naar je volgende relaas.
    Geniet-ze xx
  13. Marcel:
    6 augustus 2013
    Hee Hel,

Wat gaaf om te lezen zeg! Heel veel plezier nog, geniet ervan!

Kus Mars
  14. Willem:
    7 augustus 2013
    Helene als ik je avontuur lees denk ik gelijk terug aan mijn eigen reizen op die leeftijd wat geweldig is dat. Ook iets waar je later nog vaak van zal genieten. Het is niet te hopen voor je ouders dat je nu gelijk de reiskriebels krijgt ik ben er zat tegengekomen die een jaar of langer weg waren. Lieve Helene ik wil je toch ook nog even sterkte wensen met het verlies van je opa. Hou de mooie herinneringen vast net zoals die van deze super reis. Veel plezier Gr. Willem
  15. Gabriëlla:
    7 augustus 2013
    Hi Lieverd,
    Wat een heerlijk verhaal weer!! Ik hoor je gewoon dingen zeggen :)
    Dikke kus vriendin!