Busje komt zo...!

12 augustus 2013 - Paracas, Peru

Buenos dias amigos!

Na het onwijs leuke (en een beetje minder leuke) Mancora stond een volgend plaatsje op de planning, namelijk Huanchaco. Om hier te komen hebben we de nachtbus genomen. Een rit van ruim 10 uur. Ik was hier een beetje persimistisch over aangezien ik niet heel makkelijk slaap in een bus, maar ik heb werkelijkwaar heel de reis geslapen als een roosje. Helemaal knocked out en niks van heel de reis meegekregen. Ideaal!

Eenmaal aangekomen, zijn we gelijk even het stadje ingegaan. Er was niet heel veel te zien hier. We hebben wel de bekende vissersbootjes gezien. Deze bootjes worden in dit stadje nog dagelijks gebruikt en zijn gemaakt van bamboe. Aangezien we er heel vroeg waren, hadden we een leuk tentje opgezocht om te ontbijten. Daarna zijn we op pad gegaan. Zoals ik al eerder zei, had het stadje zelf helaas niet veel te bieden. Na wat souvenir shopping hadden we de intentie om fieten of iets te huren. Maar helaas zonder succes. Die avond zijn we nra een ander plaatsje gegaan om met z´n allen uit eten te gaan. Om daar te komen was echt een feest. Er rijden daar van die witte taxi busjes en het is hier blijkbaar de gewoonte om al een kilometer van tevoren met de deur open te rijden en vervolgens te schreeuwen of er mensen mee willen. Het busje was echter al half vol en wij waren met 15 man. Je denkt: "dat past never", maarja, dit is nog steeds Peru! Ik weet nog steeds niet hoe we het gedaan hebben, maar we pasten er allemaal net in. We leken wel een stel sardientjes in blik. Toen ik uitstapte was ik blij dat ik weer zuurstof binnen kreeg. Uiteraard hebben we hier onwijs om moeten lachen.

De volgende dag waren er een aantal opties die we konden doen. Ik heb gekozen om naar de "Chan Chan" te gaan. Heel mooi en interessant. Het is zeg maar een verlaten stad uit de pre-Inca tijd. Het zijn overblijfselen van 9 paleizen. Heel bijzonder om te zien.

Eerder die dag reden we al voorbij een grote shopping mall. Rosa (het andere Nederlandse meisje) en ik werden hier eigenlijk wel heel blij van. Wij zijn dus ook na de "Chan Chan" gelijk daar heen gegaan. Heerlijk even lekker tutten en meiden dingen doen net als thuis. Hahaha! Ik heb er ook gelijk een nieuwe verslaving bij, namelijk Pinkberry! Lovely! Het komt uit de USA en het is een keten wat frozen yogurt verkoopt met allerlei soorten toppings, bijvoorbeeld aardbeien of M&M´s. Echt jammie!!

Diezelfde avond gingen we weer verer et de 2e nchtbus. Wauw, dit leek wel een spaceship met first class vliegtuigstoelen. Was echt super! Tot mijn verbazing heb ik ook deze reis lekker liggen slapen en niks van alles meegekregen.

Vroeg in de ochtend kwamen we aan in Lima, de hoofdstad van Peru. We hebbenn even een dutj gedaan van ongeveer een uurtje en zijn toen de stad ingegaan. Mooie grote stad om te zien. Vol met gezellige winkeltjes en restaurantjes. Om toch ook wat cultureels te doen, zijn we naar een van de grootste kerken in Lima gegaan en hebben de catacombussen bezocht. Daarn zijn we weer de stad ingedoken.

Onze gids Cesar had ons al eerder deze reis uitgenodigd bij hem thuis met zijn familie en vrienden. Hij woont namelijk zelf met zijn vriendin in Lima. Dus dat hebben we dan natuurlijk ook gedaan. Van tevoren hadden we allerlei lekkere dingen ingeslagen om vervolgens op de barbecue te gooien. Vis, vlees en lekkere hapjes. We hebben zelf alles in de keuken voorbereid en ik had zelf natuurlijk de kruidenboter gemaakt! Deze viel zeker in de smaak bij de anderen! Hahahaha. Het was echt super gezellig en hebben lekker gegeten. Ook hebben we nog een spelletje gedaan waar de vrienden en familie van Cesar nog nooit van hadden gehoord. Een soort "Wie Ben Ik?" waarbij we met post-its op ons hoofd zaten en moesten raden welke celeb er op stond. Ze vonden het fantastisch! Ook hebben we gedanst en lekker gekletst met de vrienen van Cesar. Maar de avond was nog niet helemaal compleet. We zouden die avond ook nog naar een van de grootste clubs in Lima gaan, namelijk discotheek Gotica. Toen we daar eenmaal aankwamen had onze gids geregeld dat we met 16 man gratis naar binnen konden. En als klap op de vuurpijl ook nog VIP bandjes die normaal SOL 100,- (EUR 37,-) kosten wat hier dus echt heel duur is. We hebben de avond van ons leven gehad. En uiteraard weer genoten van die heerlijke latin muziek.

De volgende dag werd ik pas om 12:30 uur wakker en ben ik op het gemakkie met Rosa de stad weer ingegaan. We hebben samen geluncht in een heel leuk restaurantje wat eigenlijk een oude treinwagon is. Heel leuk en vooral heel lekker. We hebben de dag goed afgesloten met weer een Pinkberry! Hahaha

Deze avond was alleen wel een beetje dubbel, want we moesten afscheid nemen van 3 jongens uit onze groep en Cesar. Deze reis was namelijk in 4 stukken op te delen en Lima is het einde van part I. Het leuke is wel weer dat we de volgende dag 4 nieuwe reisgenootjes erbij kregen. Leuke mensen ook! Uit Canada, USA, Engeland en Zwitserland. Na de kennismaking van zowel de nieuwe mensen als de nieuwe gids, gingen we met de bus naar het volgende plaatsje Paracas. Ook dit was weer een apart busverhaaltje. Het eerste gedeelte ging helemaal prima. Maar het 2e gedeelte werden we weer opgehaald met zo´n wit taxi busje. Het paste beter dan de vorige keer, maar toen we er bijna waren was er politiecontrole. Voor ons verder geen probleem, maar de chauffeur bleek alleen niet over de juiste papieren te beschikken en mocht dus helemaal niet zo veel mensen vervoeren... Dus... Tja, dat was best lullig. Er moest ter plekke een andere chauffeur geregeld worden. Gelukkig wel weer heelhuids aangekomen.

We reizen op het moment heel veel met de bus, maar aan de andere kant zien we op deze manier ook onwijs veel. Het ziet er de komende dagen naar uit dat we maar 1 nacht ergens slapen en dan gelijk weer verder reizen. Ben dus benieuwd!

Ciao!!

Xxxxx

1. Anita:
    13 augustus 2013
    Deze reis gaat nooit vervelen voor jou niet maar voor ons als lezer van jou verhalen ook niet. Fijn dat je ons een beetje meeneemt op jou reis. Kijk uit naar je volgende verslag. xx
  2. Gabriëlla:
    13 augustus 2013
    Haha Je maakt wat mee met al die busritten! En zeg nou niks over die heerlijk kruidenboter.. mmm heb er gelijk trek in! haha! xx
  3. Carla:
    13 augustus 2013
    Heerlijk hoor die reisverhalen ! Ik geniet - op grote afstand - met je mee hihi. Kijk al weer uit naar je volgende relaas.
    Veel plezier xxx
  4. Jeanette:
    13 augustus 2013
    Hoi Helene, wat een prachtige verhalen heb jij te vertellen! Blij te lezen dat het goed met je gaat, ondanks de tegenslagen, en dat je zo kan genieten van alles! Nog heel veel (veilig!) reisplezier. Groetjes, Jeanette.
  5. Joyce de Kleijn:
    14 augustus 2013
    Genieten hoor je verhalen.. Je komt nu ook op plekken waar ik ook ben geweest.. Kijk uit naar de volgende.. Groetjes Joyce xxx
  6. Petra:
    14 augustus 2013
    Hey Len! Weer helemaal geweldig je nieuwe verhaal! Je vermaakt je prima zo te lezen. Niet al te warm zien we, gelukkig je jasje meegenomen! Leuk dat je het goed kan vinden met de groep, wordt steeds beter denk ik! Is de nieuwe gids ook weer leuk? Super avond gehad met Cesar, wel heel leuk hoor dat hij dat voor jullie heeft geregeld. Kusjes Pap en Mam!!!
  7. Lars:
    15 augustus 2013
    Ha Helen!
    Top verhalen wederom . Geniet van je salsamomentjes, comfortabele busreisjes en alle andere belevenissen. Ik kijk uit naar je volgende verhaal! X
  8. Bianca:
    15 augustus 2013
    Hoi Hélène,

Wat een superverhaal weer om te lezen :-) en geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en zulke mooie dingen ziet en meemaakt! Geniet ervan en we kijken weer uit naar je volgende blog :-D Dikke kus (ook van Daan en Nikki)