Genieten op grote hoogte!

18 augustus 2013 - Cuzco, Peru

Heey Heey Heey!

Zoals jullie gezien hebben, ben ik het volgende verhaal geeindigd bij Arequipa. Die nacht heb ik heerlijk geslapen. Rosa en ik hebben trouwens wel heel erg moeten lachen om onze hotelkamer. De badkamer was zo klein dat je net in de douche kon staan en als je op de wc zat, zat je al met je hoofd tegen het douchgordijn.

Die dag hebben we ons voorbereid voor de komende 2 nachten in de Colca Canyon. We lieten namelijk onze grote backpack achter in Arequipa en hebben onze "daybag" dus voor 2 nachten ingepakt. Het was wel even lekker om die grote tas achter te laten en met een kleiner tasje te reizen.

Rond 08:30 uur zaten we in de bus. Voordat we echt gingen "klimmen", stopten we even bij een klein supermarktje om de bekende "coca leaves" te kopen. Dit helpt heel goed tegen hoogteziekte. Je moet dan een handje met die blaadjes in je mond doen en dan zo´n 15 minuten kauwen. Smerig! Niet normaal, maar het schijnt wel te helpen. Arequipa was al vrij hoog (2400 meter), maar het volgende plaatsje in de Colca Canyon, Chivay, waar we dus 2 nachten zouden blijven ligt op zo´n 3600 meter. En dat merk je aan alles. Je lichaam moet echt wennen aan de ijle lucht.

De weg er naar toe was echt schitterend. De landschappen die ik gezien heb kan ik gewoon niet beschrijven. Zo mooi. Onderweg zijn we even een paar keer gestopt om wat coca thee te drinken en foto´s te maken natuurlijk. Tijdens de reis zijn we ook het hoogst bereikbare punt gepasseerd van 4910 meter. Het was ook heel bijzonder om te zien dat hier dan ook natuurlijk gewoon sneeuw ligt.

Het stadje Chivay zag er gelijk heel gezellig uit. Ook hier was een festival aan de gang. Mensen waren mooi gekleed, maakten muziek en waren heel vrolijk. We hebben deze middag verder rustig aan gedaan. Ik ben met Rosa in een leuk koffie huisje beland en hebben lekker thee met chocola gegeten. En uiteraard lekker over meiden dingen gekletst.

De volgende dag stoncen we al weer om 05:30 uur naast ons bed voor het volgende avontuur, namelijk de condors! Super grote vogels (ongeveer net zo groot als een albatros) die met stijl tussen de prachtige bergen vliegen. Ook deze weg naar de condors toe was weer amazing. Die kinderen die je onderweg tegenkomt zijn ook echt om op te vreten. Echt mooie kids. En die alpaca´s natuurlijk! Schitterende beesten zijn dat! Hahaha

Nou, daar stonden we dan. In de prachtige natuur waar de condors om je oren vliegen. Die beesten zijn echt onwijs lelijk, maar super om die grote vogels zo in de vrije natuur te zien.

33 Foto´s van de condors verder, hebben we nog een hike van 1.5 uur gedaan. Best pittig op die hoogte, maar zo mooi. En een goede voorbereiding voor het echte werk straks voor de Inca-trail.

Die avond hebben we bij een heel leuk restaurantje gegeten. Er was live muziek en dansers die verhalen uitbeelden. Het werd een gezellige boel en natuurlijk werd ik meegesleurd om vooral leuk mee te doen met de traditionele dansen. Er was dus ook een dans bij wat de bestrijding van de gele koorst moest voorstellen. Ik moest op de grond liggen en werd (gelukkig zachtjes) geslagen met touwen om dus de gele koorst te verjagen. Ik kwam niet meer bij! Later werd ik nog opgetild en door de hele zaak gedragen. Heel grappig! Hahaha

Na ons leuke diner zijn we nog even naar de Irish Pub gegaan. Dat was ook erg gezellig. In deze pub waren alle muren beschreven met teksten van mensen die daar ooit geweest zijn. Uiteraard heb ik ook even laten weten dat Rotterdam in tha house was! Hahaha

De volgende dag moesten we weer vroeg op om met de bus terug te gaan naar Arequipa om onze spullen op te halen. Vanuit Arequipa gingen we weer verder met een nachtbus richting Cuzco. Hier gaat ons Inca-trail avontuur beginnen. 4 dagen lang lopen, zo´n 8 uur per dag. Ik heb er heel veel zin in en zal denk ik heel blij zijn als ik de top bereik.

Ik realiseer me dat ik in zo´n korte tijd zo veel meemaak. Ik probeer iedere keer een mooi en leuk verhaal te schrijven en over te brengen wat ik voel, maar ik denk dat de foto´s hier zo veel meer zeggen. Ik kan hele dure en fantastische woorden verzinnen, maar die onderbouwen niet de emoties die door mijn lijf gieren. Toch hoop ik jullie warm te kunnen maken voor Zuid-Amerika, want het is gewoon echt TOP!

Xxx

1. Alfred:
    19 augustus 2013
    Leuk Helene, zo hoog zal je niet meer snel komen denk ik. Wat betreft dat verhaal over de gele koorts heb ik in Rotterdam ook wel eens meegemaakt. Ik lag op de grond, werd geslagen en naar buiten gedragen :) Nooit meer gele koorts gehad!
  2. Gabriëlla:
    19 augustus 2013
    Nou het warm maken voor Zuid Amerika gaat je goed af! Heb gelijk zin om weer te gaan reizen!! xxx
  3. Mirjam:
    19 augustus 2013
    Jeetje wat beleef jij veel, inderdaad alles goed opschrijven, dan kan je nog veel nagenieten. Wij genieten ook van je verhalen en foto's, geweldig.
  4. Carla:
    19 augustus 2013
    Hi Helene, gelukkig was het bij jou maar een toneelstukje met die gele koorts ... Alfred dacht dat het om gele koorts ging, maar die is gewoon stomdronken de kroeg uitgesleept ;-). Gele koorts jaja ... van de gouden rakkers van Heineken, bedoelt ie !!
  5. Petra:
    19 augustus 2013
    Jeetje Len, we gaan je Floortje Dessing noemen! Ze moet opletten dat jij haar programma niet overneemt, je bent een goede vervanger! Schitterende foto's ook! Dat ze nou net jou moesten pakken hè voor dat ritueel, had je vader vroeger ook maar dan in Spanje, werd er altijd tussenuit gehaald! Heel veel sterkte bij de volgende trail, zal wel zwaar worden, maar dat gaat jou lukken! Girlpower!!!! Xxx