Prachtig, maar dubbel...

23 juli 2013 - Galapagos Islands, Ecuador

Buenos días!

Ik begin al aardig aan de Ecuadoriaanse mentaliteit te wennen. Tranquilo tranquilo, mañana mañana... Ik heb weer dingen meegemaakt wat zeker een verhaaltje waard is!

Ik ben namelijk gaan snorkelen bij een ander eilandje namelijk San Cristóbal. We zouden rond 06:30 uur opgehaald worden. Nou je kunt het al raden, 07:00 uur was er nog niemand. Gelukkig waren er 5 leuke Argentijnse meiden die ook mee zouden gaan die zeiden: "kom met ons mee, we gaan er zelf wel op af". Vervolgens hebben we ons met z'n 6en in een taxi gepropt en zijn we zelf maar naar de boot gegaan. Al met al is alles goed gekomen.

Na zo'n 2 uur varen kwamen we aan op het andere eiland. Het zag er ,zoals al gedacht, prachtig uit. We werden met een busje opgehaald (dit keer wel op tijd) en werden naar een strand gereden. Daar lagen de zeehondjes al op ons te wachten. Lekker lui te genieten van het zonnetje. Later op de dag zouden we met deze dieren gaan zwemmen, maar eerst gingen we een hike doen van een uur. Hartstikke leuk hoor, maar jammer dat dit ook niet van te voren gezegd is. Met flipflops balanceren op lava rotsen is nou niet echt ideaal. We hebben wel het mooie landschap gezien en uiteraard weer bijzondere dieren. Foto's staan ook op m'n blog.

Eenmaal weer terug op het strand mochten we uiteindelijk het water in. Mega koud! Je zou denken dat het tropisch warm is, nou hell no... Maar goed, dat mocht de pret zeker niet drukken! Het was echt fantastisch! Die baby zeehondjes zijn heel erg speels. Die komen keihard op je af en net voordat je denkt, dat gaat fout, springen ze de lucht in of draaien ze de andere kant op. Echt geweldig. Ze vinden je super interessant en komen dan ook steeds weer terug. Ook heb ik daar zeeschildpadden gezien die net zo groot waren als ik zelf ben. In tegenstelling tot de baby zeehondjes zweven deze beesten heel relaxed door het water en happen af en toe naar een stuk zeewier ofzo. Het is eigenlijk niet te beschrijven hoe bijzonder het is om met deze dieren te zwemmen. En zeker omdat ze gewoon in vrijheid leven. Echt heel mooi.

De volgende dag ben ik met Marc, een Amerikaan die ik hier heb leren kennen, naar de highlands gegaan van het eiland. Daar leven de reusachtige landschildpadden nog in de vrije natuur. Ook heel bijzonder om te zien. Wat dat betreft hebben ze zich goed aan gepast aan de mentaliteit van Ecuador. Of de mensen aan hen, dat kan natuurlijk ook. Hahaha.

Daarna brak de dag aan dat ik dan echt zou gaan duiken. Ik ben met een leuke groep mensen gaan duiken bij Mosquera en Seymour Norte. In totaal heb ik 2 duiken gedaan, waarbij de 1e 54 min duurde en 18 meter diep was en de 2e 40 min en 25 meter diep. In 1 woord: geweldig! Wat hebben we allemaal gezien:

- Haaien (white tip en Black tip)
- Sting Ray
- Manta Ray (net zo groot als een flink tweepersoonsbed)
- Zeeschildpadden
- Zeehonden
- Allerlei gekleurde vissen oa Parot fish
- Zeesterren

En ik ben er vast nog een paar vergeten. Ik krijg nog meer foto's van onder water, maar die moeten nog gestuurd worden. Ook hier moest ik trouwens 2 wetsuites over elkaar heen, omdat het water zo koud was. Daarna kregen we een uitgebreide lunch geserveerd van gebakken tonijn met rijst en lekkere groenten.

Het is alleen op het moment allemaal een beetje dubbel. Ik heb namelijk te horen gekregen dat mijn opa het toch niet gered heeft. Mijn ouders zeiden dat ze mijn foto's wilden laten zien en hij ineens in elkaar zakte. De eenzaamheid die ik nog niet eerder gevoeld had, maakte me intens verdrietig. Mijn opaatje... Hij had beloofd op me te wachten maar heeft het helaas niet waar kunnen maken. Om het op mijn eigen manier af te sluiten heb ik Ecuadoriaanse bloemen geplukt en deze in de haven van Santa Cruz te water gelaten. Daar gingen ze, meegenomen door de zee richting de horizon. Na lang wikken en wegen heb ik besloten te blijven. Dit is uiteindelijk ook wat mijn opa zeker had gewild. Hij gunde mij dit zo graag. Maar dat maakt het verdriet er niet minder om. Helaas gaan die dingen nou eenmaal zo in het leven... Ik voel dat hij bij me is en dat het goed is zo.

Op naar het volgende verhaaltje.

Adiós! Xx

1. Petra:
    24 juli 2013
    Weer mooi geschreven Len! Het is zeker dubbel, maar probeer te genieten ondanks het grote verdriet! Xx
  2. Nancy:
    24 juli 2013
    Inderdaad dubbel Helene, een harde manier om met het leven geconfronteerd te worden hé? Sterkte meid, geniet ook een beetje voor hem. Xxx
  3. Joyce de Kleijn:
    24 juli 2013
    Hai meis, dat is zeker ongelooflijk dubbel.
    Gecondoleerd.. Mooi dat je op je eigen manier toch afscheid hebt genomen daar..
    Ondanks dat ook mooie ervaringen daar en hoop dat je daar van kan genieten.
    En je bent alleen fysiek alleen he, want er zijn genoeg mensen die van je houden en aan je denken en zo toch bij je zijn! ;)
  4. Gabriëlla:
    24 juli 2013
    Hel wat een mooi stuk weer!
    Kon ik je maar even een hele dikke kroel geven!
    xxx
  5. Diana:
    24 juli 2013
    Hoi lieverd! Wat zal jij het moeilijk hebben nu maar verstandige beslissing om daar te blijven. Je bent er bij vrijdag hoor......
  6. Mirjam:
    24 juli 2013
    Hoi Helene, Wat kan jij goed schrijven, als jou was zou ik er maar over na gaan denken om een boek te schrijven. En dit pas na twee verslagen (ik kijk er nu al naar uit) ....................Heel veel sterkte met het verlies van je Opa. Afscheid van iemand nemen kan overal, dat heb je op jouw manier gedaan xxxxx
  7. Nick:
    Hoi Lievie,
    Gecondoleerd met opa.......ik weet zeker dat hij bij je is. Heel veel sterkte en geef het maar een mooi plaatsje. Heel leuk reisverslag..geniet maar lekker van je geweldige reis. Je opa gaat in je hart met je mee........Dikke Kus Xx
  8. Rob:
    Lieve Helene,

Voortaan maar gewoon je bergschoenen aan en flip flops in een rugzakje mee. Toen ik het bericht kreeg van je opa, heb ik zo aan je moeten denken, ik wens je heel veel sterkte, want vrijdag zal een hele moeilijke dag voor je worden. Blijf wel genieten van je geweldige reis.

xxx Rob
  9. Carla:
    Hoi Helene,
    Een mooi verhaal met een trieste afsluiting. Kippenvel !
    Je hebt op een mooie manier afscheid genomen van je opaatje. Veel sterkte de komende dagen en zoals Joyce schrijft er zijn veel mensen die aan je denken en met je mee leven ... bij de leuke verhalen, maar ook in het verdriet om je opa. Sterkte meisie en laat opa trost op je zijn xxx
  10. Berry:
    24 juli 2013
    Te laat, daar kunnen de Afrikanen ook wat van. Volgens mij zijn alleen wij Westerlingen "op tijd".

Gecondoleerd met je opa.
  11. Michelle:
    Hey helen!

Mooi verhaal weer! Lijkt me ook erg leuk om te zien allemaal. Maar ook heel veel sterkte met het verlies van je opa!

Xxxx
  12. Eli:
    Hee Chick,
    Mooi verhaal! ben echt jaloers op je :) Maar haaien, heftig! Super eng !
    Heel vervelend van je opa, gecondoleerd. Veel sterkte. Wel een hele mooie manier om afscheid te nemen zo.
  13. Saad:
    24 juli 2013
    Leentje, heel veel sterkte en gecondoleerd met je opa!

Desalniettemin schitterend verhaal, you can do this!

xxx
  14. Klaarie:
    Hi lieve hel!

Verborgen talentje hier, wat kan jij goed schrijven. Leuk om te lezen en wat maak je nu al veel mooie dingen mee!

Veel sterkte met het verlies van je opa, dat zal inderdaad erg dubbel zijn.. Ik zend je een dikke knuffel en veel kussen vanuit Nederland!

xxxxxxx
  15. Lars:
    24 juli 2013
    Lieve Hel! Tot dusver prachtige verhalen. Geniet er lekker van, ondanks het grote verlies. Op deze wijze heb je prachtig afscheid genomen en de herinneringen blijven altijd bij je! Keep posting! xxxxx
  16. Anita:
    jeetje heel dubbel.. gecondoleerd
    Maar een wijs besluit om te blijven en op je eigen manier afscheid te nemen. Uit je hart gaat hij nooit.
    Ben trots op je kanjer!
    Gewoon een beetje jaloers op wat jij mee maakt daar dat zijn herinneringen die niemand ooit nog van je afpakt. Blijf ondanks alles genieten en schrijven zodat wij mee genieten. xxx
  17. Dutch Biker Gerrit T:
    Hey Helene,
    allereerst gecondoleerd, je hebt daar op een mooie manier afscheid van hem genomen en ik weet zeker dat hij meekijkt en super trots op je is.....

Ik geniet van je verhalen, wat kan jij goed vertellen/schrijven zeg dus dat wordt de komende drie maanden smullen van al je belevingen.
    Enjoy & take care....xxx
  18. Daphne:
    24 juli 2013
    Aller liefste schat van me ! Wat een mooi verhaal heb je neer gezet. Ik ben heel trots op je in de keuzes die je maakt ! Opa zal ook zeker super trots op je wezen. Je hebt het heel mooi afgesloten, en vrijdag ben je er gewoon in gedachte bij. Ik hou ontzettend veel van je. En ik denk iedere dag aan je. Hou je taai ! Dikke kus van je nichtje xxx
  19. Bianca:
    Hoi lieve Hélène,

Wat een mooi verhaal weer :-) kan me voorstellen dat het met een dubbel gevoel is, maar zoals je al zei: opa zou het zo gewild hebben.
    Je hebt op een prachtige manier daar afscheid van hem genomen en hij zal voor altijd bij je zijn in je hart <3
    Blijf genieten zoals je nu aan het doen bent! Ik kijk weer uit naar je nieuwe blog!
    Dikke kus van Bianca (en Daan en Nikki)
    Xxxx
  20. Alfred:
    Hoi Helene,

Goed dat je het zoveel dingen onderneemt en dat het leuk is. Vandaag zijn wij bij je oma geweest. Beide wilde niets liever dan dat je daar zou blijven, afscheid nemen kun je overal doen en juist daar maakt het bijzonder.
    Veel plezier verder.
  21. Nico:
    Hi Len,

Heel goed. Ik ben trots op je.

Kus!
  22. Jony:
    25 juli 2013
    Lieve Hélène,

Gecondoleerd met je opa.Ik geloof er zeker in dat hij nu met je mee reist en samen met jou jouw avonturen meemaakt!

Ik ben net terug van een reis en zit nog in mijn auto( voor mijn huis) jouw verslag te lezen...zo boeiend vind ik het!
    Wat supergaaf allemaal!

Ik omhels je...
  23. Jolanda:
    26 juli 2013
    Lieve Helene, allereerst gecondoleerd met je opa. wat heb je een prachtige manier gevonden om afscheid te nemen. Hij zou dat mooi hebben gevonden. En zoals Diaan schrijft, je bent er vrijdag bij. Geniet van je bijzondere reis. Dikke knuffels, Jolanda xxx
  24. Jenneke:
    26 juli 2013
    Wat leuk Helene om je zo te volgen echt en groot avontuur!
    En respect voor jou mannier van afscheid nemen,
    Dikke kus
  25. Marianne Kraaijeveld:
    26 juli 2013
    Ha lief buurmeisje van me daar in het verre Ecuador!!

Woensdagmiddag had ik je nog via facetime (schrijf ik dat goed ;)?) aan de telefoon van mama, vergat je toen helemaal te condoleren met je lieve opa, gecondoleerd meisje.
    Wow wat waanzinnig is je blog om te lezen.
    De crematie vanmiddag was zo ontroerend. Pap en mam hebben prachtig gesproken, de muziek was mooi, oma was kranig en bij jouw prachtige afscheidswoorden via de videoboodschap hield ik het niet droog. Wat een mooie intense ontroerende woorden.
    De condoleance bij de Koningshoeve was heel informeel. De zon scheen, iedereen buiten op het terras aan de wijn, zo zou opa het gewild hebben. Ik ga gauw met mama een keer bij oma langs, vroeg ze.
    Meid hou je taai, ik blijf smullen van je blog, je bent een kanjer dat je dit avontuur aangaat, groot gelijk hoor!!
    Tot mails, big hug,
    buuf Marianne
  26. Jolanda:
    Lieve Helene,

Wat heb je mooi gesproken vandaag bij de ceremonie van jouw opaatje. Zo ontroerend. Het was zo'n bijzondere dag. Bij aanvang huilde de hemel mee en terwijl we uit de aula kwamen begon de zon door te breken. Had hij er de hand in? Hij heeft er vast om geglimlacht. Liefs, Jolanda xxx
  27. Diana:
    27 juli 2013
    Hoi lieve Len!
    Om jouw stem te horen tijdens de plechtigheid was heel emotioneel, knap ook hoe je op je eigen wijze afscheid hebt genomen van opa.
    Opa had graag ook zo'n reis willen maken vertelde jij, nou.....ik kan je zeggen, hij zit op je schouder hoor en geniet van jouw avontuur!
    Lieve Len, we hebben het met elkaar goed afgesloten en gaan nu verder met de dagelijkse dingen en jij met jouw geweldige reis, zoals opa het gewild heeft.........xxx
  28. Gradie:
    27 juli 2013
    Lieve Helene,
    Prachtig je verhalen en foto's maar zeker dubbel. En gister zat iedereen met een brok en tranen naar je mooie verhaal te luisteren tijdens de crematie van opa. Maar hij zou zeker gewild hebben dat je genoot van je mooie reis. Geniet ervan !!!!!! En we zijn benieuwd naar je verdere verhalen en foto's. Veel liefs xxxxx
  29. Henny /Elisabeth:
    29 juli 2013
    Hallo Helene,

Als je dit leest, ben je alweer verder met je reis. wij willen je toch nog sterkte wensen met het verlies van je opa. Het was indrukwekkend om tijdens de plechtigheid je stem van zo ver te horen. Nogmaals sterkte en toch veel plezier de komende tijd.
  30. Henny van der Weele-Dalm:
    30 juli 2013
    Hallo lief kind!
    Het is inderdaad dubbel.
    Ik wist niet wat te doen, maar toch wilde ik je alsnog condoleren met het verlies van je opaatje.
    Lief meisje ik geniet enorm van jouw reis en kijk uit naar het volgende verhaal.
    Liefs Henny